HOW TO GET BACK TO YOUR ROUTINES IN 5 STEPS

Innehåller affiliate-länkar

Hej hjärtan. Hoppas ni mår bra idag. Tisdag, andra dagen på andra veckan efter semestern för min del. Vad märkligt det känns med kontrasten mellan ett tungt värmeslag kontra en svag krispig höstkyla som gömmer sig bakom hustaken. Men vad säger man, variation är det bästa, och likaså balansen. Jag är så redo, vi är så redo. För höst, för rutiner och för de största stickade tröjorna som du kan gömma dig under. Vi skulle gärna vilja ge 5 enkla tips & knep som du kan gå igenom för att återgå till vardagsrutinerna på ett simpelt och hälsosamt sätt, med lite inspiration från en av våra favoriter Josefin Dahlberg.

1 ❀ Träning

Träning är inte kul om man inte hittar ett eget sätt att gå tillväga. För en av oss är träning en livsstil, för den andra av oss kan träning vara ett stort störningsmoment i vardagen som egentligen bara vill väl. Med inställning "Bara gör det" så går det oftast lättare än vad man tror. Resultaten ska ses som en bonus, men välmåendet ska prioriteras. Välj 1 dag i veckan, beta av det målet under 2-3 veckors tid, sen öka med 2 dagar i veckan. Bygg upp din träningsrutin successivt och se inte det som en ond cirkel. Jag, Emmy, gick tillexempel på ett superkul Bootcamp under 8 veckors tid med ett gäng okända människor som var lika peppade som jag. Yoga och meditation är också en träningsform som inte behöver utövas tyst på en matta. Meditation för mig är tillexempel att sjunga, det får mig att känna ett eufori i hela kroppen. När jag använder min röst.

2 ❀ Sömn

Jag tror jag sover minst 7-8 timmar varje natt. Om det är något jag är noggrann med så är det min sömnrutin. Detta kan påverka mer än vad man tror. Tillexempel ens hy. Det låter klyschigt, men vatten och sömn är nog nyckeln till en bra hy. Även en hållbar kost som ni kan läsa mer om i de andra punkterna. Mitt tips till er som önskar en bättre sömn är att lyssna på Spotifys olika Sleep-spellistor. Överlag föredrar jag tystnad när jag ska sova, men känslan av att lägga ifrån sig mobilen och sätta på Rainy-sounds är väldigt mysigt och man somnar som ett litet barn. Vidare kan jag även rekommendera att se över sina vitaminer/mineraler i kroppen, finns det något som fattas? Järn? Magnesium? Ibland kan det bara handla om någon som är bristfälligt i kroppen. Magnesium tillexempel, det är bra för att optimera kontakten mellan musklerna och hjärnan, samt att förstärka en mental skärpa. I sin tur ger dig detta en bättre sömn. Vi rekomenderar detta magnesium tillskottet från Matters. Klicka här för att läsa mer om dessa, och givetvis för beställning. I kombination med rätt kostcirkel, naturliga tillskott och aktivitet under dagen - så tror vi starkt på ett långsiktigt utfall för dina sömnrutiner.

3 ❀ Dela upp dina höstmål

När man kommer tillbaks från semestern kan jag tänka mig att det är rätt vanligt att man ställer för höga krav på sig själv med inställningen att "Allt är möjligt". Man får en kick av att hösten nu är på ingång och glömmer nästan bort hur viktigt det är att faktiskt dela upp sig själv och sitt hjärnkontor i små pusselbitar. Det gör det enklare för en att prioritera, planera och framförallt strukturera. Det kan vara allt från att anmäla sig till en kurs, lära sig ett nytt recept eller ett mer långsiktigt mål. Då får man tillåta sig själv att heller inte ta på sig för många mål. Troligtvis lär det inte gå i lås om man överöser sig med för många to do's, hellre för många ta da's eller hur...;)

4 ❀ Go, glad och belly-friendly mat

Som ni kanske förstått vi det här laget - så är vår huvudnisch att inspirera er med vår färgglada mat som gör gott för kropp och knopp. Hälsosam mat ska inte bara vara hälsosam mat för att - Utan vi vill gärna se den stora helheten, vad den här maten faktiskt gör med våra kroppar. Det ska heller inte vara med pekpinnar som vi vill få in er på någon slags trendig dietmat bara för att det ska se bra ut på Instagram. Vi vill snarare skapa en möjlighet för alla att kunna klara av sina mål i vardagen med rätt mat, som ger dig energi, som i sin tur gör det enklare för dig att ta dig framåt.

5 ❀ Höstrensning

Finns det något mer tillfredsställande än att rensa garderoben eller allmänt plocka undan i hemmet? Behöver jag ens säga mer? Känslan av att komma hem till ett städat hem, eller gå och lägga sig på kvällen i rena lakan? Ut med det gamla, in med det nya!

Hoppas ni gillade detta inlägget - Glöm inte att följa oss på våra andra kanaler: Instagram & Facebook för daglig uppdatering av nya recept och tips.

Gillar

Kommentarer