Det stora bowlinlägget

Att äta middag på en platt tallrik kan ibland uppfattas rätt tråkigt. Att komponera rätten som en bowl, vare sig om det är en sallad eller om det är något varmt kan kännas lyxigare och enklare att äta med bara en gaffel. Idag skulle vi vilja tipsa dig om hur du kan komponera en bowl på ett enkelt sätt som både blir mättande och gott. Såklart mindre disk också...

Steg 1. Välj en bas

Välj en bas som du tycker är gott, tillexempel salladsblad i botten följt av svart råris eller quinoa. Vår favorit är spenatblad och quinoa i botten. Just för att det passar till det mesta.

Steg 2. Välj ett protein

Bowlens huvudråvara, välj något protein, kanske kyckling, kikärtor för dig som gillar veg, biff eller en bit lax? Kanske kycklingkebab till och med? Mums!

Steg 3. Välj topping

Några av våra favorittoppings är någon form av salsa, kanske avokado/mango, tomat/rödlök/jalapeno? Tryter fantasin så kan ni kolla tillbaka på våra poster där vi tipsat om vår tomatsalsa, eller kanske hemgjord coleslaw?

Steg 4. Välj dippsås

Tsatsiki, hummus, ajvar, fetaostkräm, aioli, majonäs...Listan kan göras lång för vad du kan äta maten med, så det inte blir för torrt. Min, Emmys, favorit är nog vår tsatsiki med mynta. Den är magisk. Evelinas är nog vår soltorkadetomat-hummus. Båda hittar ni recept på här.

Så hörni, tack för att ni läste & hoppas ni gillade den snabba bowlguiden! Lycka till med din bowl & om du lägger upp, tagga gärna #foodgeekzfood :)

Kram!

Gillar

Kommentarer