10 of Our favorite Nutritional Supplements

Innehåller affiliate-länkar

Hej på er! Hoppas ni mår bra. Nu är det måndag igen och vad passar inte bättre än en ny guide. Egentligen skulle denna publiceras i helgen som varit men jag har befunnit mig i London hela förra veckan med fullspäckade dagar av jobb och dylikt. Men här kommer min guide om vitaminer och mineraler. För varje gång jag publicerar något om detta eller vad jag själv tar får jag massvis med frågor så därför tänkte jag sammanställa det till er här. För visst är det så, att man frågar sig själv, behöver jag ta något kosttillskott överhuvudtaget och isåfall, vad ska jag ta och för vad? Detta är frågor som jag ställde mig innan jag utbildade mig samt något jag lärt mig längst med vägen. För syftet med att ta kosttillskott överhuvudtaget är ju att 1. Du har en obalans i kroppen som behövs justeras. 2. Du behöver en extra boost av något. 3. Du vill påverka ditt välbefinnande på ett eller annat sätt.
OBS! Detta är bara mina egna erfarenheter, min kunskap och kostrådgivning. Har du någon diagonserad sjukdom eller något allvarligt tillstånd bör du vända dig till en läkare.

Varför jag började ta kosttillskott för snart 5 år sedan var för jag hade hormonell acne, jag gick på p-piller, mycket eksem och jag hade PMS. Jag var trött på att ha åkommor som jag visste berodde på något jag stoppade i min kropp. Det brukar faktiskt vara så, att det du stoppar i dig visar sig förr eller senare. Jag började ta kosttillskott i samband med ökad träning, bättre kosthållning och efter att jag ordentligt läst på. Det är en djungel där ute, tro mig. Jag har testat det mesta, allt fungerar inte men eftersom jag förespråkar naturliga produkter har det inte hänt något allvarligt mer än att jag inte fått den önskade effekten jag ville.
Jag tänkte nu lista mina favoriter och förklara lite vad det är bra för och varför.

1. Magnesium - Magnesium är en mineral som involverar 100 av olika reaktioner i din kropp. Bland annat bra efter träning, återhämtning, sömn, antiinflammatoriska fördelar och haft tydlig påverkan på min PMS. Finns i mycket pumpakärnor, kokt spenat, svarta bönor, cashewnötter & avokado.

Vår favorit magnesium är vegansk, innehåller zink & vitamin b6 och den hittar ni på www.matters.se.

Magnesium - Magnesium is a mineral that involves 100 of different reactions in your body. Great after exercise, recovery, sleep, anti-inflammatory benefits and had a huge impact on my PMS. Available in lots of pumpkin seeds, boiled spinach, black beans, cashews & avocado.

Our favorite magnesium is vegan, contains zinc & vitamin b6 and you can find it on www.matters.se.

2. Detox - Detta sker under en begränsad tid. En ört och fiber-drink som jag tar 2-3 gånger om året en kort period. Jag ändrar inte särskilt mycket i min dagliga kost under denna perioden. Detta är en detox som verkligen rensar ut slaggprodukter på djupet och stödjer en välfungerande tarmflora. Rekommenderas starkt för att ge kroppen en fräsch ”nystart”. Den tar jag tillsammans med Ultra Balans.

Denna magiska kombination kan ni hitta på Bodystore.

Detox - A herb and fiber drink that I take 2-3 times a year for a short period. I do not change much in my daily diet during this period. This is a detox that really cleans slag products in depth and supports a well-functioning gut flora. Highly recommended to give the body a fresh "start".

You can find this magical combination at Bodystore.

3. Probiotika & Prebiotika - Jag har haft eksem från och till under mitt liv och har märkt en stark koppling mellan min tarmflora och perioden jag har eksem eller inte. Jag äter probiotika också periodvis. Magen är starkt kopplat till många funktioner i vår kropp, särskilt i en läkeprocess. Jag brukar äta probiotika främst dem perioderna jag vet att det är lite extra stressigt och när kosthållningen inte är den bästa. Probiotika finns i vissa livsmedel som surkål, kimchi, syrade grönsaker och kombucha.

Jag äter en probiotika kombinerat med prebiotika och den hittar ni på Bodystore från Holistic.

Probiotics & Prebiotics - I have had eczema now and than during my life and have noticed a strong connection between my gut flora and the period I have eczema or not. I eat probiotics periodically. The stomach is strongly linked to many functions in our body, especially in a healing process. I usually eat probiotics especially during those periods I know it is a little extra stressful and when my dieting isn't the best. Probiotics are found in some foods such as sauerkraut, kimchi, sour vegetables and kombucha.

4. Omega 3 - Omega3 fettsyror är en viktig fettkälla för kroppen & hjärnan med många fördelar. Ration mellan omega3 och omega6 kan hamna i obalans med en hög växtbaserad kost. Det är därav viktigt att balansera upp det med en bra omega3. Omega 3 kan lindra inflammatoriska sjukdomar som astma, eksem, inflammatoriska tarmsjukdomar och reumatism. Man brukar kalla omega3 för hjärnans smörjmedel. Omega3 har också hjälpt mig med min eksem.

Den omega3 jag äter innehåller tre olika omega3-källor och extra antioxidanter. Den hittar ni på www.matters.se.

Omega 3 - Omega3 fatty acids are an important source of fat for the body & brain with many health benefits. The ratio between omega3 and omega6 can be imbalanced with a high plant-based diet. It is therefore important to balance it with a good source of omega3. Omega 3 can relieve inflammatory diseases such as asthma, eczema, inflammatory bowel disease and rheumatism. Omega3 has also helped me with my eczema.

The omega3 I eat contains three different of omega3 sources and extra antioxidants. You can find it at www.matters.se.

5. D vitamin - Vitamin D är en viktig del i vårt immunsystem, håller vårt skelett starkt och bidrar till flertalet viktiga funktioner i kroppen. Vitamin D är livsnödvändigt. Mycket forskning visar att vitamin D inte bara är viktigt för vår fysiska kropp och dess funktioner, vitaminet spelar även en viktig roll gällande vår mentala hälsa.

Denna Vitamin D3 vi tar är helt vegansk, innehåller avokadopulver för optimerat upptag. Den hittar du också på www.matters.se.

Vitamin D - Vitamin D is an important part of our immune system, holds our skeleton strong and contributes many important functions of the body. Vitamin D is very essential. Much research shows that vitamin D is not only important for our physical body and its functions but also plays an important role in our mental health.

This Vitamin D3 we take is completely vegan, contains avocado powder for optimized absorption. You can also find it at www.matters.se.

6. Spirulina - Spriulina är en sötvatten alg. Spirulina är ett livsmedel som brukar klassas som “supermat” på grund av dess höga näringsvärde och goda hälsoegenskaper. Det anses vara en av de närinsrikaste livsmedlen på jorden. Innehåller mycket antioxidanter och är antiinflammatoriskt. Hjälper till att renar kroppen. Många tycker smaken av spirulina är mindre god och kan därför ta det i kapselform istället. Spirulina är en bra källa till protein och grymt för en extra boost. Jag tar 2 st kapslar morgon och kväll.

Du hittar en bra spirulina hos Bodystore.

Spirulina - Spriulina is a freshwater algae. Spirulina is a supplement that is usually classified as “super food” because of its high nutritional value and good health properties. It is considered to be one of the most nutritious foods on earth. Contains a lot of antioxidants and is anti-inflammatory. Helps to cleanse the body. Many people think the taste of spirulina is less good and can therefore take it in capsule form instead. Spirulina is a good source of protein and great for an extra boost. I take 2 capsules morning and evening.

7. Chlorella - En av de viktigaste hälsofördelarna med chlorella är dess förmåga att avgifta och rengöra kroppen. Detta är en annan sorts alg. Denna kraftfulla alg innehåller B-vitaminer, vitamin C, vitamin E, betakaroten, aminosyror, magnesium, järn, spårämnen, kolhydrater och en större mängd protein. Jag tar även 2 kapslar av denna morgon och kväll.

Chlorella - One of the most important health benefits of chlorella is its ability to detoxify and cleanse the body. This is another type of algae. This powerful algae contains B vitamins, Vitamin C, Vitamin E, beta carotene, amino acids, magnesium, iron, trace elements, carbohydrates and a greater amount of protein. I also take 2 capsules of this morning and evening.

8. Vitamin C - Vitamin C bidrar till immunförsvarets normala funktion. Det bidrar till att beskydda cellerna mot oxidativ stress. Även bidrar till normal kollagenbildning, som har betydelse för normal funktion av brosk, skelett, blodkärl, hud, tänder och gom. Bidrar till att öka kroppens upptagning av järn. Bidrar till att reducera trötthet och utmattning. Jag brukar ge kroppen en extra boost av c-vitamin när jag börjar känna mig extra trött och när jag börjar känna mig förkyld. Då brukar jag ta koncentrerad c-vitamin på kapslar.

Vitamin C - Vitamin C contributes the normal function of the immune system. It helps protect the cells against oxidative stress. Also contributes to normal collagen formation, which is important for normal functioning of cartilage, skeleton, blood vessels, skin, teeth and palate. Helps to increase the body's absorption of iron. Helps to reduce fatigue. I usually give the body an extra boost of vitamin c when I start feeling extra tired and when I start feeling I have a cold. Then I usually take concentrated vitamin C on capsules.

9. MSM - MSM är en naturlig källa till organiskt svavel. Svavel förekommer framför allt i kroppens proteinrika vävnader så som brosk, senor, ligament, muskler, skelett, hud, hår och naglar. Jag kan ärligt säga att MSM har gjort att mitt hår och naglar växt som aldrig förr. Rekommenderas starkt om du vill ge håret en extra boost!

MSM - MSM is a natural source of organic sulfur. Sulfur is mainly found in the body's protein-rich tissues such as cartilage, tendons, ligaments, muscles, skeletons, skin, hair and nails. I can honestly say that MSM has made my hair and nails grow like never before. Highly recommended if you want to give your hair an extra boost!

10. KSM 66 - Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Detta har verkligen hjälpt mig när jag känt mig stressad, orolig eller ångestfull. Rekommenderas starkt!

KSM 66 - Ashwagandha is one of the most important herbs in Ayurvedic medicine where it has been used for more than 4,000 years. Today we know that the effect is a result of the herb affecting the stress hormone cortisol. This has really helped me when I feel stressed, anxious or anxious. Highly recommended!

Detta va mina absolut bästa tips när det kommer till vitaminer och mineraler. Dessa 10 guldklimpar har verkligen varit min räddning många gånger och är fortfarande lifesavers . Jag handlar det mesta hos Bodystore samt hos Matter's, jag vet vad jag får och jag vet att det är naturliga produkter. Hojta gärna till om ni har några frågor eller något, jag hjälper gärna till.
Hoppas ni gillar dessa guider. Vad skulle ni vilja ha mer ingående information om? Skriv till oss! Kram

#foodgeekzfood #food #recipes #recepttips #nouwblogger

Gillar

Kommentarer